28 juli - 30 juli - Reisverslag uit Tiberias, Israel van Israel Go Team 2017 - WaarBenJij.nu 28 juli - 30 juli - Reisverslag uit Tiberias, Israel van Israel Go Team 2017 - WaarBenJij.nu

28 juli - 30 juli

Blijf op de hoogte en volg Israel Go Team 2017

30 Juli 2017 | Israel, Tiberias

Hee allemaal!

Hier volgt een update van team Israel!
Status: 38 graden, airco aan, minstens 15 liter water gedronken vandaag (alias Sanne, onze watermaster die elk uur vraagt: 'Zal ik even water bijvullen/meenemen/ in de vriezer leggen?') en een watergevecht achter de rug op het dak van ons appartement.

Ik zal even wat vertellen over de afgelopen dagen. De shabbat, bijvoorbeeld. We hebben een Bijbelstudie gehouden met elkaar en 's middags zijn Sanne, Jes en ik naar de shoppingmall gegaan (die overigens DANILOF heet, wat erg leuk is;)). Ik heb gesproken met een Israelisch meisje over de shabbat en hoe zij de shabbat viert. Ik vroeg haar of ze wist dat Jezus ook joods was, daar moest ze even over nadenken maar toen herinnerde ze zich het weer. Later kwamen we haar nog eens tegen en ze zwaaide naar ons. Na dit korte gesprek kwamen we een schoonmaker tegen die de hele mall moest schoonmaken. Jes kwam op het idee wat lekkers voor de shabbat voor hem te kopen, dus dat deden we. Zo mooi om zijn gezicht vol vreugde en verbazing te zien, hij leek niet te weten hoe te reageren. Mooi om zo allemaal op onze eigen manier de liefde van God uit te delen! Nog met een aantal anderen uit de lokale bevolking hier gepraat en toen weer de tocht terug gemaakt, de berg op naar ons appartement. Ook voor onze joodse vriend van de supermarkt tegenover ons hadden we wat cake meegenomen. Onze contactpersoon kwam aan het eind van de middag langs en vertelde nog wat over de kerkdienst waar we morgen heengaan en ons schema voor de volgende dagen. We hebben mooie gesprekken gehad over het verstaan van Gods stem en ervarngen die we met God hebben gehad. Het is bijzonder om daar over te praten met mensen die je eigenlijk nog niet lang kent, maar we hebben allemaal hetzelfde doel hier.

Rond 19:00 uur stonden we met zijn achten op het dakterras te wachten tot de shabbat zou beginnen, deze begint en eindigt namelijk op vaste tijden en die tijden verschillen elke keer, afhankelijk van de tijden wanneer de zon ondergaat. Van verschillende mensen hadden we gehoord dat de shabbat echt een feest is, een soort minivakantie en dat de mensen dansend de straat op zouden gaan. Maar... er gebeurde dus vrij weinig in onze straat, hahah. We hadden netjes het eten klaar voor de shabbat begon (volgens joodse gebruiken mag je niet werken op de rustdag en eten koken valt hier ook onder!), dus toen zijn we maar van het dak gegaan en hebben we heerlijk Israelisch gegeten met zijn allen. We hadden nog kaarsjes gehaald maar we hadden iets gekocht dat op lucifers leek, maar het was dus iets anders. Tsja, Hebreeuwse verpakkingen lezen blijft een uitdaging ;)

's Avonds zijn Mayke, Sanne, Jessica en ik nog naar de promenade van Tiberias gelopen. Wat wel opviel onderweg is hoe rustig het is op straat. In de woonwijken loopt nauwelijks iemand, er rijdt een enkele auto, alles straalt rust uit. Tot we bij de promenade kwamen. Deze plek is meer verwesterd en er lopen dan ook nauwelijks joden en veel toeristen. We hebben gebeden met elkaar voor de joden in Israel, de situatie nu in Jeruzalem en voor het land. Een man bij een hotel was zo vriendelijk in het Hebreeuws voor ons een taxi te bestellen, zodat we niet opnieuw de berg op hoefden om 01:00 's nachts.

------------------------------

d9owsi (dit is Ellianna, die 'doei' wilde typen). 'Heeft Ellianna dat echt geschreven? vraagt Ruben. speeltuin (Dit is Ruben). De kids zitten naast me terwijl ik deze blog typ. Ze vinden alles interessant en doen bijna overal aan mee tijdens deze reis, zij zijn echt een onderdeel van ons team.
------------------------------------

Zaterdag
Vanmorgen naar een Hebreeuwse kerkdienst geweest. Er waren zo'n 500 mensen uit allerlei landen (er was o.a. vertaling in het Engels, Duits en Fins). Wat is Hebreeuws toch een vreemde taal om te horen met al die chhh-klanken. Gelukkig stond er Engelse vertaling op de screens, zodat we er iets van mee konden krijgen! De kerkdienst leek verder best wel op een dienst zoals die ook in Nederland zou kunnen zijn. Gaaf om dwars door culturen heen een verbinding te hebben.
In de middag hebben we een kleine siesta gehouden (muziek luisteren en slapen).
Na het avondeten zijn we met goed gevulde tassen de straat op gegaan en hebben we in verschillende woonwijken boeken achtergelaten en magneten geplakt. Vooral de kids vonden het een leuk spelletje om te kijken waar je een magneet kon plakken. We hadden een boek achtergelaten in de bushalte en toen we later langs het bushokje liepen zagen we iemand in zo'n boekje lezen! Onze contactpersoon had ons verteld dat deze indirecte manier hier soms nog beter 'werkt' dan een gesprekje met iemand. Om 22:45 uur hebben we bij de lokale minimarkt nog wat boodschappen gedaan en toen was het voor de kids echt bedtijd. Wij hebben nog even zitten napraten en een kaartspel gedaan.

Zondag
Lekker rustig gebruncht rond een uur of half 1, eindelijk wat uurtjes slaap ingehaald! Carl heeft nog waat gewassen. De was hangen we steeds op in de badkamer, als je wilt tandenpoetsen dat moet je er limbodansend onderdoor ;). Oja, en er is nog iets dat ik echt even moet vertellen: we hebben een koffieverslaafde mee op reis. Iedereen heeft een probleem. In dit geval dat er hier nergens koffiefilters te vinden zijn. Gevolg: de GO-teams petten worden gebruikt om dit caffeineprutje te filteren. Jessica: 'Dit is ECHT goed!' Uit deze uitspraak blijkt dus dat het werkt.

Vandaag wilden we ergens gaan zwemmen, maar het strand was om een of andere reden overal afgesloten. We hebben lang gezocht, veel gelopen en uiteindelijk zijn we maar op de promenade ijs en pizza gaan eten. In de avond kwamen we op een grote houten zeilboot terecht met een grote groep uit Peru. We hebben gevaren over het meer van Galilea! Er werd in het Spaans voorgelezen (het verhaal dat Jezus over het water liep) en gebeden. Gelukkig kon een vrouw wat voor ons vertalen in het Engels. Toen werd er muziek aangezet en hebben we gedanst, dat was echt een feestje! Superleuk om weer mensen uit een andere cultuur te ontmoeten.
Nadat een soldate ons heeft geholpen om thuis te komen (ze heeft een Nederlandse vader die ons via de telefoon hielp uitzoeken welke bus we moesten nemen!) en een watergevecht op het dak, is het tijd om te gaan slapen.

Maandag
Onze laatste volle dag hier. Vandaag gaan we een autotour maken rond het meer van Galilea en de omgeving rond Tiberias. Onze contactpersoon heeft een 7-8 uur durende trip bedacht, dus we moeten zo gaan;)

Groetjes uit Israel!

PS.

FAQ

-Hoe gaat het met jullie?
We hebben niet altijd (goede) wifi, dus lees de blog!

-Hoe is het weer daar?
Gemiddeld is het zo'n 40 graden overdag, in de avond koelt het af naar zo'n 30 graden. Volop zon, kans op neerslag 0%.

-Hoe houden jullie het vol met dat warme weer?
Veel water drinken (zie boven) en zoeken naar schaduw en airco's en gewoon blijven ademen.

-Wat eten jullie in Israel?
Ik geef het woord aan Sanne. 'Aaah, die rode dingen in de hummus zijn echt HEET zeg!'

-Slapen jullie wel in die hitte?
Onze airco is onze vriend. Ons programma is vol. Zo'n 4-7 uur per nacht.

-Wanneer gaan jullie naar de volgende locatie?
Dinsdagmiddag!

• 31 Juli 2017 - 08:56

Renske:

Wauw gaaf om te lezen, Danila!! Be Blessed en geniet van alle bijzondere mensen en momenten!!