20 juli - 27 juli 2017 - Reisverslag uit Tiberias, Israel van Israel Go Team 2017 - WaarBenJij.nu 20 juli - 27 juli 2017 - Reisverslag uit Tiberias, Israel van Israel Go Team 2017 - WaarBenJij.nu

20 juli - 27 juli 2017

Blijf op de hoogte en volg Israel Go Team 2017

27 Juli 2017 | Israel, Tiberias

Hee allemaal!

Inmiddels kennen wij elkaar als team nu een weekje en dit is de derde dag in Israel! Bijzonder dat we nu al een groep zijn en het gevoel hebben dat we elkaar veel langer kennen. Er is zoveel te doen en te zien hier dat er nauwelijks tijd is voor blogs schrijven;)
Om maar bij het begin te beginnen, afgelopen weekend leerden we elkaar kennen op het GO Fest. Een weekend vol diensten, workshops en tijd met het team. Een Indonesische vrouw heeft op het GO Fest- terrein haar eigen koffietentje voor het huis en hier hebben we zeker gebruik van gemaakt ;) Bijna elke avond zaten we na alle worship en workshops bij haar voor in de tuin op de loungestoelen met een beker zelfgemaakte koffie en cookies.

Het thema van dit weekend was 'Totally rad', afgeleid van 'het woord radical'. De letters R, A en D staan voor Relatie, Anders en Doen, drie punten waar we tijdens deze weken mee aan de slag gaan. In een workshop 'Bible sharing' leerden we hoe we met een paar makkelijke tips anderen over God kunnen vertellen. Tijdens een dienst op een van de laatste avonden werd er een vraag gesteld die bij mij bleef hangen: Als jullie straks op outreach gaan, verandert de stad dan jullie, of veranderen jullie de stad...? De laatste dagen keken we steeds meer uit naar de reis, zo benieuwd naar wat we allemaal zouden gaan meemaken samen!
En toen was het zover! Met een aantal koffers, handbagage en minitrolley's van de kids vertrokken we om 3 uur 's nachts richting Dusseldorf. De afgelopen nacht konden wij drieen (Jessica, Sanne en ik) heerlijk in een bungalow slapen in plaats van in de tenten, maar twee uurtjes slaap was wel vrij kort ;) Wat is het vliegveld een ongelooflijk doolhof buiten, we moesten een aantal rondjes rijden voor we begrepen waar de ingang was. Schiphol is toch makkelijker hoor, hahah. Van Dusseldorf vlogen we naar Istanbul, waar we ons 6 uur lang vermaakt hebben met een boekje met 1000 vragen (je moet toch iets doen om elkaar te leren kennen;)), spelletjes, koffie en het gedeelte achter de douane van links naar rechts helemaal uitpluizen. De kinderen konden zichzelf ook prima vermaken met hun koffertje speelgoed. Sanne: 'In het Midden-Oosten snappen ze echt niets van de westerse muziek hoor!' Er werden in de cafeetjes namelijk alleen maar 10x versnelde popsongs afgespeeld. In het tweede vliegtuig hadden we zelfs een eigen tv'tje! Na 2 uur in het vliegtuig kwamen we aan in Tel Aviv. Inmiddels zitten we op zo'n 20 uur reizen. We werden opgehaald met een busje met een ontzettend goede airco, we zijn er in de afgelopen dagen ook wel achter gekomen dat je die echt nodig hebt hier! Halverwege, bij Nazareth was er een ongeluk gebeurd en hebben we een uurtje extra doorgebracht, lopend tussen de auto's op de snelweg. Na zo'n 22 uur reizen kwamen we aan in Tiberias in ons appartement. De airco stond al lekker te blazen en we zijn vrij snel in slaap gevallen...

Hoe heerlijk is het dan om een douche te nemen na zo'n reisdag! Onder de airco hebben we ons ontbijtje gegeten, brood met hummus! Iets typisch Israelisch, wat we hier al veel hebben gegeten en het is heerlijk! Het is leuk om te merken hoe snel we ons aanpassen aan de omgeving, de hitte en het samen leven hier. We kennen elkaar nog maar een paar dagen maar het is bijzonder hoe goed je elkaar leert kennen in zo'n korte tijd. De komende weken gaan we samen het boek Jakobus lezen, over hoe we ons geloof in de praktijk kunnen brengen.

Verder hebben we de eerste dag kennisgemaakt met onze contactpersoon hier in Israel, hij heeft ons van alles verteld over het leven hier, de verschillende bevolkingsgroepen (Israeliers, joden, christenen etc) en over hoe met hen contact te maken. Hij heeft ons uitgelegd met welke projecten we de komende tijd mee gaan werken.

Aan het einde van de middag gingen we even boodschappen halen. Nou ja, even..., we waren verdwaald! Door 1 verkeerde afslag hebben we een uur extra rondgelopen, terwijl de supermarkt eigenlijk maar een paar honderd meter van ons appartement vandaan zit... tja, we hebben in elk geval een heel mooi uitzichtpunt gezien die we anders gemist hadden!
Het weer is wel even wennen hoor, 44 graden, het gevoel alsof je in een 24/7 sauna terecht bent gekomen.
In de avond werden we opgehaald door een jongen die nu 2 jaar in Israel woonde. Samen met een groep van Operatie Mobilisatie uit Canada, Amerika, Duitsland, Ierland, Thailand en Taiwan hebben we meegewerkt met het opruimen van de kustlijn langs het meer van Galilea. Het is ongelooflijk hoeveel zwerfvuil er langs de stranden ligt. Een van de oprichters vertelde ons vol passie over zijn droom om Israel mooi te maken, juist omdat dit land een voorbeeld hoort te zijn voor andere landen. Een van de medewerkers vertelde ons dat hij de stap had gemaakt van het werken in Hollywood naar een eenvoudig leven hier in Israel, hij sprak met zoveel passie over zijn werk hier en over de invloed die het heeft (al 1000den kilo's aan afval zijn weggehaald door vrijwilligers en groepen zoals wij) en die passie was aanstekelijk! Ik vond het een bijzondere ervaring om met mensen uit zoveel verschillende landen samen te werken en te spreken over het leven hier in Israel. Daarnaast raak je in gesprek met mensen, die verbaasd zijn dat je zomaar vuinis opraapt. Een man vertelde mij over zijn werk als evangelist in Canada, bijzonder om met hem te spreken over hoe hij zich inzet voor God. Om 20 uur sloten we samen af en maakten we een foto vol vuilnis en een groep vreemden die samen 2 uur vuilnis hadden geruimd met het meer van Galilea en de citylights op de achtergrond. In de avond maakten we wraps met aubergines (die hier ontzettend groot zijn!).

Vanmorgen zijn we vroeg opgestaan, 6 uur! Na een lekker ontbijtje vertrokken we naar de bus die ons net buiten Tiberias naar een kibboets bracht. We hebben vandaag meegeholpen een aantal gebouwen op te ruimen en schoon te maken, voor de komst van joden die terugkeren naar Israel en een verblijfplaats nodig hebben. We kregen een rondleiding over het enorme terrein en een presentatie over de missie van deze stichting. Een man liet ons zien dat het belangrijk is dat alle joden terug kunnen komen naar Israel, dit staat wel 64x beschreven in de Bijbel! Ik was verbaasd, had hier nog nooit van gehoord. Direct kregen we wat foldertjes in onze hand en een knipoog 'Dan heb je nog wat huiswerk te doen!' Ook de passie van deze mensen werkte aanstekelijk, we zijn de hele dag aan de slag geweest op deze plek.

Vanochtend zijn we naar de Jordaan geweest! Een tocht door het droge, dorre land bracht ons naar dit bekende riviertje. Het was zoveel smaller en kleiner dat we hadden verwacht! In de tijd van de Bijbel was dit een enorme rivier, waar het hele volk Israel door heentrok. Nu konden we in een halve minuut over de rivier lopen!
In de middag kregen we een Israelische lunch aangeboden en aten we samen. We spraken over Israel, Nederland en waar deze mensen vandaan kwamen (Alaska onder andere!). Het is bijzonder om elkaars persoonlijke verhalen te delen.
Na een busrit terug hebben we bij de McDonald's gegeten. Een van onze teamgenoten heeft de afwijking in elk land een McDonald's te willen bezoeken, een big Mac te bestellen EN het doosje hiervan te bewaren en op de foto te zetten. Dus daar gingen we. Stiekem was iedereen wel blij dat we na een dag hitte niet hoefden te koken ;). 's Avonds hebben Jessica en ik het voor elkaar gekregen om voor 1/3 van het budget boodschappen te doen voor de komende dagen! Een joodse man, die hier tegenover ons appartement in een klein winkeltje werkt, heeft ons een beetje Hebreeuws geleerd. Morgen is het shabbat en zullen de winkels vroeg dicht gaan.

Dat was het even voor nu. Ik schrijf dit terwijl ik onder de airco zit in de woonkamer en het was weer een volle dag vol indrukken. Tijd om zo een beetje bij te slapen.
Laida tov! (Slaaplekker!)

• 28 Juli 2017 - 06:53

Annemarieke:

Wat gaaf om te lezen Danila! Wat een gave tijd zul je daar hebben! Geniet ervan en veel zegen gewenst!

• 28 Juli 2017 - 08:19

Esmeralda:

Heerlijk om jullie eerste blog te lezen! Dat smaakt naar meer! Shalom aleichim!

• 28 Juli 2017 - 10:11

Mirjam:

Ha leuk team, wat heerlijk om jullie blog te lezen en jullie belevenissen mee te beleven. Doe de groetjes aan Ruben en Femke! Levi vroeg vandaag, wanneer komen ze weer terug (;! Dikke kus voor jullie allemaal!

• 28 Juli 2017 - 19:31

Esther:

Wat super om te lezen en wat bijzonder om zowel letterlijk als figuurlijk Gods land schoon te kunnen maken met wat jullie moren brengen!
    Ps lekker jessica op de kleintjes letten he;) haha! Veel succes daar xx

• 29 Juli 2017 - 11:18

Paulien:

Goede, zegenrijke tijd daar in Israel! Ik ben benieuwd naar jullie vervolg en heb me daarom aangemeld voor de mailinglijst.

Shalom

• 29 Juli 2017 - 21:14

Jeanine:

Mooi om te lezen dat jullie al zo een team zijn. Tijdens het Go Fest was het al tof om te zien hoe jullie naar elkaar toe groeiden (onder het genot van koffie en cookies;))
    Leuk om jullie zo te kunnen volgen. Er zullen vast nog veel bijzondere momenten aanbreken! Een gezegende tijd gewenst:)