31 juli- 4 augustus - Reisverslag uit Haifa, Israel van Israel Go Team 2017 - WaarBenJij.nu 31 juli- 4 augustus - Reisverslag uit Haifa, Israel van Israel Go Team 2017 - WaarBenJij.nu

31 juli- 4 augustus

Blijf op de hoogte en volg Israel Go Team 2017

03 Augustus 2017 | Israel, Haifa

Hoi allemaal!

Deze blog schrijf ik met het geluid van krekels op de achtergrond. Ik zit buiten op het balkon en het is nog steeds lekker warm hier. Vandaag is er een nieuwe gaste gekomen hier in het Prayerhouse en we praten met elkaar over Israel (zij is hier al vaker geweest) en over haar leven in Canada en Amerika. Het is zo leuk om mensen uit verschillende culturen te ontmoeten! Straks meer hierover.

Maandag 1 augustus
Eerst terug naar afgelopen maandag, wat trouwens al heel lang geleden lijkt. Het plan was om een lange autotour te maken, maar dit liep even anders. Carl en Mayke hadden een auto gereserveerd, maar om een of andere reden was de autohuur geannuleerd. Na nog wat omzwervingen om een auto te vinden was een vriend van onze contactpersoon zo vriendelijk om ons een hele middag met de taxi rond te rijden. Dus, daar gingen we. Airco op maximaal, liters water mee en de buggy in de achterbak. Mount Arbel, een berg in een nationaal park hier, was onze eerste bestemming. Het ging meteen mis met de buggy, de bergpaadjes waren zo steil en vol stenen dat we de buggy maar halverwege hebben achtergelaten ;). Onze tocht omhoog duurde zo’n 20 minuten, maar het is intens in de hitte om 12:00 uur ’s middags! Het uitzicht was echt fantastisch, een weidse blik over het dal en in de verte, achter de bergen, Libanon en Syrie. We hoorden op een gegeven moment geweerschoten, dat vond ik heel heftig. Het idee dat
Locatie:

het land hiernaast in oorlog is… We bedachten hoe zwaar het zou moeten zijn om als vluchteling kilometers te moeten lopen in deze hitte, maar dan zonder ijswater… als je hierover nadenkt, daar zijn geen woorden voor.

Vervolgens reden we naar Magdala, waar de enige synagoge uit de tijd van Jezus te vinden is, in originele staat (wel wat afgebrokkeld in die duizenden jaren natuurlijk ;)). Toen mensen hier begonnen met het bouwen van een hotel, stuitten ze op deze synagoge. Op dit moment is de bouw van het hotel opnieuw gestart, een paar honderd meter verderop. Een jongen uit China vertelde ons wat over de oude tekens die te zien waren op de synagoge en gaf ons uitleg. Het is heel waarschijnlijk dat Jezus in deze synagoge heeft verteld over God.

Na de lunch bezochten we de plaats waar het wonder van de vijf broden en twee vissen zich heeft afgespeeld. Daar hebben we de Bergrede gelezen. Het is bijzonder om te bedenken dat Jezus hier hier heeft rondgelopen, gesproken met mensen, heeft geleefd.
We reden verder langs het meer van Galilea naar Kapernaum. Op deze plek, die meer religieus is, wordt je geacht om lange kleding te dragen (bedekte schouders en knieeen). Het is echt een uitdaging om je om te kleden in dit weer.
In Kapernaum zagen we nog het huis waar Petrus waarschijnlijk heeft gewoond en ook Jezus heeft gewoond in Kapernaum (Mattheus 4:13).

Ruben en Femke waren al de hele dag aan het wachten op een plek waar we konden zwemmen, en we dachten dit misschien op de volgende stop te kunnen doen: Yardenit, een plaats bij de rivier de Jordaan, waar veel mensen zich laten dopen. Op deze hoogte van de rivier zag het er zo anders uit dan bij de kibboets! Dit keer was de rivier een stuk breder en het water had een ontzettend mooie blauwe kleur, er stonden palmbomen… Helaas hadden we nog maar een kwartiertje toegang tot deze plek, dus moesten we snel weer verder.
We spraken nog even met een man die onze spraak herkende als ‘Dutch’. Hij vertelde dat hij al 25 jaar bij Yardenit werkte en dat hij met vele culturen bekend was door al de buitenlandse toeristen.
Toen we terugkwamen in Tiberias werden Jessica en ik afgezet in de buurt van de supermarkt om nog wat inkopen te doen voor het avondeten. We waren even vergeten dat het Tisja Beav was, een herdenkingsdag waarin joden de verwoestingen van de tempel in Jeruzalem herdenken. Alle joodse winkels en restaurants waren dus dicht. Gelukkig zijn er in Tiberias veel buurtwinkels, dus zijn we naar een moslimse supermarkt gegaan. Jessica werd helemaal blij toen ze een zak aardappels zag (Carl zei: ‘Echt een boerendochter, aardappel-groente-vlees’). Trouwens, Carl zegt voor zijn doen hier ennorm veel groente te eten ‘het is bijna een detox’ (note to mensen die Carl goed kennen).

Dinsdag 2 augustus
Reisdag nummer 3! Om 14 uur stond de taxi voor ons appartement om ons naar Tivon te brengen, een plaats in het dal van Jezreeel, bij de berg Karmel. Op deze berg vroeg Elia om vuur uit de hemel (1 Koningen 18: 41-45). Het was echt boven alle verwachtingen toen we binnenkwamen in ‘House on the rocks’. Wat een mooie plek en wat een andere omgeving dan Tiberias. In Tiberias leven meer orthodoxe joden, hier leven verschillende religies naast elkaar. We ontmoetten de vrouw die jaren terug een droom had gehad om iets te betekenen voor gebied hier. Na verschillende pogingen om een kerk te starten, die telkens mislukten, kwam het idee van een huis van gebed, waar mensen van over de hele wereld kunnen komen om te bidden, in het bijzonder voor dit gebied. In deze regio is slechts 1 kerkje is waar maar 12 mensen lid van zijn.
De contactpersonen vertelden ons over het ontstaan en de visie achter het Prayerhouse. Daarna hebben we boodschappen gedaan bij de lokale buurtsuper. Ons karretje lag bomvol (koken voor 8 mensen de hele week) en de eigenaar was volgens mij erg blij met ons, want hij kwam naar de kassa toe en begon de producten voor ons in te pakken!

Toen we ’s avonds op het balkon zaten en genoten van ons uitzicht op de berg Karmel zagen we vallende sterren!

Woensdag 3 augustus
Een bijzondere dag vandaag met veel nieuwe ervaringen! We hebben vanmorgen een uur van gebed gehad en zijn daarna naar Ramat Yishay (de plaatsen hier hebben echt moeilijke namen) gegaan. We hebben ons in drie groepen opgesplitst en zijn in tweetallen door-to-door gegaan. We hebben gepraat met de lokale bevolking over het geloof en hun overtuigingen, het leven hier in Israel met verschillende religies naast elkaar. Mayke, Jessica en de kids hebben magneten geplakt in een shoppingmall.

In de woonwijken konden we Bijbels uitdelen en werden uitgenodigd om binnen te komen. Ik verbaas me over de grote gastvrijheid van de mensen, hoe snel ze je uitnodigen in je huis terwijl je een totaal vreemde bent uit het buitenland. Een vrouw was niet geinteresseerd maar bood ons wel water aan (‘Want wat voor tijd hebben jullie wel niet uitgekozen om op straat te zijn!’). We hebben toch nog een tijd met haar staan praten aan de deur.
’s Middags werden we uitgenodigd bij een joodse vrouw. Een foto van haar overleden man was een opening om te praten over de hemel. Elk gesprek is zo anders en het is vooral heel interessant om verhalen te horen van elk persoon waarmee we spreken, elkaars overtuigingen uit te wisselen en te praten over het doel van het leven. Mensen zijn heel toegankelijk en open. In de avond nog wat piano gespeeld, muziek gemaakt (er is een grote muziekhoek hier in huis met piano, gitaar, cagon etc. dat is echt leuk!).

Donderdag 4 augustus
Vandaag zijn we opnieuw op pad gegaan, dit keer in Yokne’am Illit (ik zei al dat die plaatsen echt niet uit te spreken zijn;)), Sanne en ik en Jessica en onze contactpersoon waren een team en we zijn een totaal andere wijk in gegaan dan gisteren. We ‘moesten’ lange kleding aan vandaag, uit respect voor eventueel meer religieuze mensen die we eventueel tegen zouden komen vandaag. Sanne en ik werden bij een van de eerste adressen al uitgenodigd om binnen te komen. Deze man uit Polen was gevlucht omdat er in zijn woonplaats haat was tegen joden. Hij was heel open over zijn eigen overtuigen en we hebben wel driekwartier bij hem in de keuken zitten praten. Hij vertelde ook over zijn buren: Roemeniers, Russen, Ethiopiers, Israeliers.. al deze culturen die zo dicht bij elkaar komen in deze flat, bijzonder! En opnieuw heel leuk om mensen uit deze verschillende culturen te ontmoeten! Jessica kon haar verhaal delen met een joodse vrouw. We hebben foldertjes achtergelaten bij huizen waar de deur voor ons gesloten bleef en even later zagen we een man al lopend op straat aandachtig een folder lezen! Het is mooi om met totaal vreemden te spreken over ‘de belangrijke dingen in het leven’, gewoon te luisteren naar hun verhaal en overtuigingen uit te wisselen.

Dat was het even voor nu. We zijn hier nog tot zondag, daarna hopen we naar Jeruzalem te reizen.
Groetjes van ons allemaal (Carl, Mayke, Ruben, Femke, Ellianna, Sanne, Jessica en ik)

• 04 Augustus 2017 - 08:37

Gert Westland:

Wat mooi en bijzonder om zo verschillende culturen te spreken.
    Jullie alle veel sterkte en zegen gewenst op de verdere reis.

Groeten,
    Gert

• 04 Augustus 2017 - 09:53

Anneke:

Wat een geweldige indrukwekkende verhalen. Nog heel veel zegen voor de komende tijd.
    Hartelijke groet,
    Anneke